Poradnik: Jak dobrze rozplanować fabułę opowieści?
16:38
Oryginalna
historia, która piorunuje niesamowitą fabułą i niepowtarzalni
bohaterowie przemierzający fascynujący świat przygód to jedno, a
dokładne rozplanowanie wydarzeń w tym świecie to drugie. Jak zatem
połączyć to w harmonijną całość i sprawić, żeby czytelnik
wręcz nie mógł oderwać się od naszej książki? Jak sprawić,
żeby nasza książka znalazła się we władaniu czytelnika nawet
wtedy, kiedy nie ma na to czasu? Przyjrzyjmy się temu dokładniej.
Ustalmy
sobie najpierw kilka istotnych rzeczy: po pierwsze, aby rozplanować
fabułę opowieści musisz mieć dokładnie określonych bohaterów i
wiedzieć, co chcesz umieścić w fabule. Postaraj się ustalić
wydarzenia, które chcesz zamieścić w swoim dziele i spraw, aby
było to w miarę wykonalne.
Jeśli
nie wiesz jak się do tego zabrać, zapraszam Cię do zapoznanie się
z poradnikiem: Jak
zacząć
pisać książkę? dzięki któremu dowiesz się, jak
lepiej przygotować się do ogólnego zarysu tworzenia fabuły. Jako
że oba poradniki doskonale łączą się wzajemnie, współistniejąc
ze sobą na tle zdobytych informacji, nadszedł czas na rozszerzenie
wcześniej spisanej skryby na blogu.
Po
drugie: dla lepszej wygody możesz podzielić sobie książkę na
kilka etapów, do których będziesz się przymierzać - dokładnie
tak samo jak na języku polskim przy pisaniu wypracowania tylko
trochę bardziej szczegółowo. Ułatwi Ci to przejrzystość tego,
co chcesz zapisać i zaplanować.
O
co w tym dokładnie chodzi?
Pisarz
powinien początek książki przeznaczyć na delikatne wprowadzenie
czytelnika w klimat, pozwolić mu zaklimatyzować się w Twojej
opowieści oraz wyrobić sobie pierwsze wrażenie o przedstawianej
historii, dlatego pozwól mu na to. Daj mu troszkę czasu, żeby
udało mu się zapoznać z sytuacją. Musisz go zrozumieć. Ta część
powinna być przeznaczona na zdawkowe opisy miejsca, krajobrazu,
aktualnego zdarzenia lub też bohatera. Dlaczego tak ważne jest, aby
to wszystko dawkować? Ponieważ częstym błędem jaki popełniają
niektórzy pisarze to rzucanie czytelnika na tak zwaną głęboką
wodę, przy czym zalewają go olbrzymią dawką informacji, nazwisk
lub wydarzeń. Takie coś nie jest dobre tym bardziej, kiedy
czytelnik dopiero zaczyna poznawać nasz fikcyjny świat. Nie uda mu
się spamiętać wszystkich informacji w efekcie czego będzie mieć
problem z dalszym ciągiem zdarzeń w fabule. Drugim błędem są
przesadnie długie opisy natury i krajobrazu lub innych przypadków
(czytaj Nad Niemnem E.Orzeszkowa), które także potrafią
zniechęcić do dalszej przygody. No bo zastanów się przez chwilę,
czy chciałbyś czytać przez trzydzieści stron o czymś, co może
okazać się nieistotne w książce? Albo być zaatakowany ogromną
porcją nazwisk bohaterów (w dodatku prawie takich samych), żeby
później gubić wątek? Grunt to nie popadać ze skrajności w
skrajność. Pamiętaj o tym.
Etap
II: Przedstawienie problematyki utworu.
Mam
tutaj głównie na myśli przestawienie czytelnikowi problemu bądź
też sytuacji, z jaką zmaga się bohater. Idealnie będzie jeśli
uda Ci się przedstawić również jego niektóre cechy charakteru
lub w mniejszym stopniu pokazać jaki jest. Nie możesz jednak
dopuszczać do sytuacji, w której podasz wszystkie cechy charakteru
bohatera na tacy i po przecinku wypiszesz te najważniejsze. Wtedy
zaburzysz cały obraz i zainteresowanie czytelnika bohaterem, przez
co może się on wydać prosty i nieciekawy. Może zdecydujesz się
opisać jakieś traumatyczne wydarzenie bohatera z dzieciństwa? Albo
pokażesz jego głęboko zakopane marzenie o byciu kimś sławnym?
Wybór należy do Ciebie.
Etap
III: Pierwsze oznaki sytuacji.
Jeśli
piszesz kryminał, to będzie czas na pierwsze symptomy odkrycia
zabójstwa, jeśli piszesz fantastykę to będzie czas na znalezienie
śladów do czegoś magicznego. Innymi słowy: ten etap polega na
zorientowaniu się bohatera w tym, co się wydarzyło lub co ma się
dopiero wydarzyć, ale uwaga - historia ma się dopiero powoli
rozkręcać, a nie atakować znienacka. Przykład: Twój bohater
znalazł magiczny przedmiot, o którym niegdyś krążyły przeróżne
legendy.
Etap
IV: Relacje bohatera z otoczeniem.
Krótko
mówiąc ten etap polega w pewnym stopniu na rozwinięciu punktu II.
Możesz dorzucić do tego przedstawienie dobrych lub złych kontaktów
bohatera ze światem zewnętrznym. Przykład: Twój bohater nigdy nie
miał zbyt wielu przyjaciół, a w szkole zawsze traktowali go jako
kozła ofiarnego.
Etap
V: Nieprzewidywalna sytuacja.
Nadszedł
czas na uświadomienie bohatera o sytuacji, w jakiej się właśnie
znalazł. Ten etap powinieneś poświęcić szukaniu odpowiedzi na
pytania bohatera, pokazać dobrą lub złą stronę medalu sytuacji
jaka go spotkała. Warto też wprowadzić nutę tajemniczości
sytuacji np. Opisz czytelnikowi trop bądź zagadkę, która będzie
służyć jako zmyłka. Przykład: Bohater opowieści od zawsze
zastanawiał się, czy kiedykolwiek był przez kogoś kochany i od
zawsze wydawało mu się, że jest samotny.
Etap
VI: Akcja.
Kolejny
etap to akcja, która sprawi, że książka nabierze nieco lepszego
rozpędu. Od tego etapu powinieneś zacząć trzymać czytelnika w
tak zwanym narastającym napięciu, które będzie go zmuszać do
dalszego czytania. Jak to zrobić? Możesz wprowadzić pytania
retoryczne w utworze, które będą miały za zadanie narobić
większej ochoty czytelnikowi na poznanie prawdy. Przykład: Bohater
podążał ciemną ulicą i wydawało mu się, że kogoś zauważył.
Kto to mógł być? Może mu się przewidziało?
Etap
VII: Rozgrywka wydarzeń w toku.
Czyli
stopniowe zdarzenia, które będą prowadzić do kulminacyjnego
momentu książki. Oczywiście z dalszym elementem narastającego
napięcia.
Etap
VIII: Moment kulminacyjny.
Ujawnienie
najważniejszego momentu w książce i stawianie mu czoła przez
bohatera.
Etap
IX: Objaśniony koniec.
Etap
poświęcony dokładnemu wyjaśnieniu czytelnikowi tego co zaszło i
ewentualne objaśnienia sytuacji i zagadek o których nie miał
pojęcia. Jednym słowem: dopełnienie całej historii i wyjaśnienie
jej końca. Pamiętaj o tym, że większość czytelników ceni sobie
jeśli pisarz na końcu objaśni mu, o co tak naprawdę przez cały
czas chodziło. W szczególności kiedy wybierzesz sobie trudną
książkę ze skomplikowaną fabułą.
Oczywiście
to, w którym momencie zacznie się wybrany etap każdy decyduje
indywidualnie, od nas zależy czy rozpocznie się on po trzydziestu
czy stu stronach. To zależy od zaplanowanej historii i ciągu
rozwoju wydarzeń. Warto jednak pamiętać o odpowiednim klimacie i
napięciu, bo to dwa najistotniejsze punkty fabuły. O tym jak
trzymać napięcie w książce postaram się opisać dokładniej w
kolejnym poradniku.
A
tymczasem, powodzenia!