Poradnik: Jak nawiązać współpracę recenzencką z wydawnictwem?

Poradnik: Jak nawiązać współpracę recenzencką z wydawnictwem?, Poradniki pisarskie, Marzenie Literackie

Nie oszukujmy się: współpracę z wydawnictwem chciałby mieć każdy (no, prawie każdy), kto pisze bloga literackiego lub jest niesamowitym mólem książkowym i wręcz nie może się obejść bez książek, tak jak na przykład ja. ☺️ 

Nie ma w tym oczywiście nic złego, bo kiedy odzywa się do nas wydawnictwo, to otrzymujemy automatycznie sygnał, że nasz blog z jakiegoś względu został zauważony, a czynników, na które złożyła się ta uwaga, może być wiele: statystyka, duża liczba obserwujących (to zazwyczaj najczęściej), ciekawa koncepcja bloga, zaufanie wśród wydawnictw, które podjęło się już z nami współpracy, ciekawy styl wypowiedzi, ciekawe recenzje, itd. 
Nie mniej jednak, czujemy wtedy, że nasza ciężka praca zostaje doceniona, co popycha automatycznie do dalszego działania. Czujemy się silni i zmotywowani, przez co pragniemy pisać więcej i dużo, dużo więcej, niż przedtem, bo zadziałał bodziec. Bodziec w postaci maila na skrzynce pocztowej w sprawie współpracy recenzenckiej.  
Zastanawiasz się, co to takiego jest współpraca recenzencka i na czym się ona opiera? A może chciałbyś się jej podjąć, ale nie wiesz jak? W takim razie ten post kieruję głównie do ciebie. Masz okazję poznać odpowiedzi na nurtujące pytania.
Omówmy sobie najpierw kilka istotnych rzeczy.
Zapewne na wielu blogach literackich spotkaliście się z hasłem widniejącym zazwyczaj w menu głównym autora, takim jak: Współpraca, Kontakt itd. (dla zobrazowania, znajdziecie go również u mnie w lewym górnym menu). No właśnie, więc po co to wszystko?



Co daje nam taka współpraca z wydawnictwem? 

*Popularność (na pewno w większym stopniu), 
bo zazwyczaj do recenzji dostaniecie książki przedpremierowe, nówki, które mają zachęcić czytelnika do kupna nowego dzieła. A co za tym idzie? Kolejna korzyść... 

*Twój blog robi się na topie. 
A jak robi się na topie, to wzrasta popularność bloga (jedno i drugie wzajemnie się uzupełnia). Twoi czytelnicy zaczną częściej wchodzić do ciebie, bo będą wiedzieć, że tylko u ciebie znajdą najświeższe informacje ze świata literatury. 

*Renomę. 
Dzięki której wydawnictwo poleci cię komuś innemu bądź zainteresuje się tobą zupełnie inne. Kiedy już wcześniej z kimś współpracowałeś, jest większa szansa, że zaufają ci kolejni, bo będą wiedzieć, że masz w tym doświadczenie. 

*Masę książek! 
Czego chyba nie muszę tłumaczyć.



Zanim jednak zdecydujesz się na szukanie wydawnictwa, zwróć uwagę na kilka istotnych elementów:

1. Sprawdź, czy wygląd twojego bloga jest przejrzysty i czytelny. 
Wygląd bloga jest bardzo, ale to bardzo ważną rzeczą, na którą zwraca uwagę wydawnictwo. Nie pozwól, aby znalazły się u ciebie wściekłe kolory, denerwujące reklamy i grająca muzyka w tle. Jak najszybciej pozbądź się ich. To jedynie odwraca uwagę czytelnika od tego, co naprawdę istotne. 

2. Sprawdź, czy twój tekst nie odstrasza innych.
Kolejna bardzo ważna kwestia, która może odstraszyć potencjalnego kandydata do współpracy. Przede wszystkim, bądź uczciwy w stosunku do siebie i oceń, czy będziesz nadawał się do recenzowania, bo wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste. Jeśli masz problem, poproś kogoś o przeczytanie twoich postów. Sprawdź, czy nie robisz błędów ortograficznych (co może wydać się teraz śmieszne, ale naprawdę robi różnicę), czy nie stawiasz spacji przed interpunkcją, albo czy nie robisz całej masy powtórzeń, psujących niepotrzebnie tekst. Lepiej jeśli teraz szczerze ocenisz siebie, niż zrobi to za ciebie wydawnictwo, nie sądzisz? 

3. Staraj się być obiektywny i oryginalny. 
Wydawnictwo zwraca również uwagę na to, w jaki sposób tworzysz swoje recenzje. Staraj się być oryginalny i niepowtarzalny. Jeśli nie podoba ci się książka, napisz o tym, jeśli była wspaniała, także to zrób. Nie musisz przecież zachwycać się czymś, nad czym nie ma sensu się zachwycać. 

4. Bądź sobą.

5. Najpierw zbuduj, później myśl. 
Jeśli zaczynasz, zdobądź najpierw szersze grono czytelników i postaraj się, aby regularnie czytali oni twojego bloga. Wydawnictwo zwraca przede wszystkim uwagę na ilość czytelników, która cię śledzi oraz statystyki bloga. Muszą mieć pewność, że blog żyje, a także się rozwija. 



Na czym polega współpraca z wydawnictwem? 

To bardzo prosty proces: wydawnictwo wychodzi z zapytaniem o recenzję konkretnej książki (zazwyczaj drogą mailową), podając konkretną nazwę i tytuł książki. W zależności od pozycji czytelniczej, masz prawo zgodzić się oczywiście lub odmówić. Jeśli się zgodzisz, osoba z wydawnictwa pyta cię o dane kontaktowe, na które ma zostać wysłana książka. Po kilku dniach możesz się cieszyć książką. 

*Wszelkie kwestie dotyczące wysyłki książki oraz pozycji czytelniczej ponosi wydawca. Za nic nie płacisz. 
Kiedy już zrecenzujesz książkę na blogu, wysyłasz link z mailem do wydawnictwa. W zależności od wydawnictwa i książki, wydawca może zażyczyć sobie konkretnego terminu recenzji książki lub dać czas nieokreślony recenzji. Częściej spotykana jest pierwsza opcja. 

*Po wywiązaniu się z umowy książka zostaje u ciebie, nie odsyłasz jej z powrotem. 
Dlatego śmiało możemy stwierdzić, że twoim wynagrodzeniem za napisaną recenzję jest zapłata w postaci nowej, przedpremierowo wysłanej do ciebie książki.
Warto też zaznaczyć, że współpraca może nie tylko opierać się na recenzji książki, ale też relacji z jakiegoś wydarzenia, konkursach blogowych, patronatach medialnych itp. 



Jak zacząć współpracę? 

Opcje są dwie: albo weźmiesz sprawy w swoje ręce i napiszesz do kilku wydawnictw, czy nie potrzebują nowego recenzenta, albo poczekasz, aż zostaniesz zauważony. 

1. Jeśli zdecydujesz się napisać do wydawnictwa pamiętaj o formie oficjalnej e-maila (zwroty grzecznościowe, brak emotikonek w wiadomości). To pomoże ci w zrobieniu dobrego, pierwszego wrażenia. 

2. Jeśli zdecydujesz się jednak poczekać, pamiętaj, że żeby zostać zauważonym” najlepiej będzie jak zaczniesz komentować inne, popularne blogi sensownymi komentarzami, które zachęciłyby innych do odwiedzenia również ciebie. 

3. Staraj się również pisać przyzwoicie  ludzie uwielbiają słuchać i czytać ludzi, którzy mają coś ciekawego do powiedzenia. To samo działa w przypadku wydawnictw. Podświadomie odrzucamy osoby niepotrafiące się wysłowić bądź takie, które nie mają własnego zdania w określonej dziedzinie. 



A może wy znacie jakieś sprawdzone przepisy na udaną współpracę z wydawnictwami?





Copyright © 2016 Marzenie Literackie , Blogger